Tandartsenpraktijk Assendelft

Mondhygiëne

Een goede zorg voor uw tanden en tandvlees is erg belangrijk, dat zal iedere tandarts en mondhygiënist u vertellen. Ook zijn we het erover eens dat een goede mondhygiëne kan helpen bij het voorkomen van gaatjes, slechte adem en tandvleesaandoeningen en uw tanden helpt te behouden naarmate u ouder wordt. Maar onderzoekers ontdekten nog meer redenen om goed te poetsen en tussen de tanden te stoken.
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er op een aantal gebieden relaties bestaan tussen de mondgezondheid en de algemene gezondheid. Een gezonde mond draagt bij aan een algemeen welbevinden, maar een slechte mondgezondheid kan het risico op lichamelijke aandoeningen, zoals hartaanval, beroerte, slecht gecontroleerde diabetes mellitus, en andere aandoeningen verhogen.

De altijd in de mond aanwezige speekseleiwitten en bacteriën vormen tandplak. Een zacht en kleverig laagje op de tanden. Wanneer u tandplak niet dagelijks verwijdert, kan het verkalken tot tandsteen. Daarop hecht zich gemakkelijk weer een nieuw laagje tandplak en daarmee nieuw tandsteen. Uiteindelijk kunnen de bacteriën in tandplak tandvleesontsteking veroorzaken oftewel gingivitis. Van nature is er altijd een ruimte van 2 a 3 mm aanwezig tussen tand en tandvlees. Door de ontsteking kan het tandvlees losser gaan zitten rondom de tanden en kiezen en wordt de ruimte groter. Daardoor kan de patiënt deze zelf niet meer goed schoonhouden. Uiteindelijk kan het onderliggende kaakbot worden aangetast waardoor tanden en kiezen los komen te zitten. Een tandvleesontsteking die zich heeft uitgebreid naar het kaakbot, wordt parodontitis genoemd. Vaak blijven de signalen ervan, namelijk zwelling, bloeding, roodheid en slechte adem lang onopgemerkt. Daarbij komt dat gingivitis en parodontitis zelden pijnklachten geven.

De mondhygiënist en paro-preventieassistente zijn uw persoonlijke coach bij het verkrijgen en behouden van een gezond gebit. Samen met u werkt de mondhygiënist aan het voorkomen van gaatjes en tandvleesaandoeningen maar helpt ook medische aandoeningen voorkomen die zijn gerelateerd aan een slechte mondhygiëne.

Onze overige behandelingen

Algemene tandheelkunde