Tandartsenpraktijk Assendelft

Eerste consult
Bij uw eerste afspraak wordt uw gebit grondig gecontroleerd door middel van klinisch en röntgenologisch onderzoek. Daarbij wordt niet alleen naar uw tanden en kiezen gekeken maar ook naar uw tandvlees, esthetiek van uw gebit, de kwaliteit van de al gevoerde behandelingen en de onderlinge relatie tussen onder en bovenkaak. Aan de hand van verzamelde gegevens bespreekt uw tandarts de uitslag met u en maakt een persoonlijk behandelplan naar uw wensen.

Controle
Graag zien wij onze patiënten twee keer per jaar voor een periodiek mondonderzoek. Tijdens de controle wordt de gezondheid van uw gebit maar ook uw gebitsverzorging nauwkeurig beoordeeld. Hieruit kan een gebitsreiniging of een andere tandheelkundige behandeling volgen. Uw tandarts zult u uitgebreid hierover informeren.

Vullen
Als een gedeelte van uw kies verloren is gegaan of als uw kies door tandbederf beschadigd is, kan de tandarts dit restaureren met een vulling. Een vulling is meestal een relatief eenvoudige tandheelkundige behandeling. Deze voorkomt verdere pijn en herstelt de functie van uw tand of kies. De oude grijze vullingen, zogeheten “amalgaam vullingen” hoeven niet per se vervangen te worden. Wanneer de vulling goed zit en goed functioneert, kan deze blijven zitten. Toch is het soms nodig om het te vervangen, maar dit heeft altijd een reden zoals: Een gaatje onder de vulling of risico op breuk van de tand of kies.

Wortelkanaalbehandeling
Door tandbederf of door een lekkende vulling kan uw tandzenuw geïnfecteerd raken. Een harde klap op uw tand kan ook een aanleiding zijn. Voelt uw tand of kies gevoelig of pijnlijk aan bij het drinken van koude of warme dranken? Dan kan dat een eerste signaal zijn. Ook kan het zijn dat u geen klachten ervaart. Het is belangrijk dat uw tandarts de ontstoken tandzenuw verwijdert en het kanaal waarin uw tandzenuw zich bevindt goed reinigt. Wanneer het ontstoken weefsel niet wordt verwijderd, kan de ontsteking zich naar uw kaakbot uitbreiden. U merkt een kaakbotontsteking bij het dichtbijten. Uw tand of kies kan dan pijnlijk aanvoelen. Na het reinigen van de kanalen kunt u eventueel napijn krijgen, die enkele dagen kan aanhouden. U kunt de napijn met een pijnstiller onderdrukken. Een antibioticum is meestal niet nodig.

Kronen en bruggen
Wanneer een kies of tand niet hersteld wordt met een vulling, kan een kroon uitkomst bieden. Een kroon is een kapje van keramiek en of metaal dat precies over uw afgeslepen kies of tand past.
Een brug wordt gemaakt wanneer er één of meer tanden en of kiezen ontbreken. Een brug zit vast aan twee of meerdere eigen kiezen en of tanden. Al onze tandartsen hebben ruime ervaringen met het plaatsen van kronen en bruggen. Bij Tandartsenpraktijk Assendelft bent u aan het juiste adres voor alle tandheelkundige behandelingen.

Klikprothese
Een klikprothese is een kunstgebit dat op 2 of meer implantaten wordt vastgeklikt. Een klikprothese is een ideale oplossing voor mensen die last hebben van een loszittend kunstgebit. Zo zit het klikprothese in functie stevig vast maar ook voor de patiënt eenvoudig uit te nemen wanneer dat wordt gewenst. Onze tandartsen kunnen u uitgebreid hierover informeren.

Onze overige behandelingen

Kindergebit